Test

Dit is een popup

Google haalt uit naar Facebook

Bradley Horowitz, de baas van Google Plus, neemt Facebook op de korrel. De irrelevante advertenties op de site zijn een wildgroei zegt hij.

Volgens de topman is Facebook het sociale netwerk van het verleden. Het is niet compatibel met de echte wereld waar mensen onder elkaar kunnen praten zonder dat anderen zich kunnen mengen. Tegelijk moet zo’n gesprek niet beperkt blijven tot 140 tekens, waarmee hij verwijst naar Twitter.

Horowitz deed zijn uitspraken tijdens de conferentie van Business Insider. Helemaal onverwacht is de uithaal niet. Facebook is de voornaamste concurrent van de afdeling van Horowitz en met één miljard gebruikers is de dominantie van Facebook zeer groot.

Oud Vs. nieuw
Tegelijk is het net Google dat zich moet heruitvinden. Het bedrijf had weinig succes met eerdere pogingen om een sociaal netwerk op te bouwen.

De zoekfunctie van Google heeft destijds het internetgebruik veranderd, maar de sociale interacties van Facebook veranderen de spelregels opnieuw. Vandaag klik je op wat je vrienden delen, niet enkel op wat je zelf opzoekt.

Advertenties
Horowitz hakt vooral in op de advertenties op Facebook die volgens hem er uitzien als een hoop reclameborden tussen je nieuwsfeed. Zonder context en dus ook met weinig nut.

“Advertenties en agenda’s in gebruikersfeeds proppen maakt gebruikers pisnijdig en het frustreert merken. Zo werkt de wereld niet.”

Als voorbeeld zegt hij dat reclame voor een restaurant weinig effect heeft als de persoon in kwestie geen honger heeft. maar als hij of zij zoekt naar een restaurant, hoort hij of zij wel aanbevelingen te krijgen van vrienden.

Laat dat nu net zijn wat Google Plus recent heeft gedaan: de namen van Google Plus gebruikers bij reviews voegen zodat je kan zien wanneer iemand van je kennissen iets heeft gekocht of gebruikt.

Financieel plan
Google+ heeft momenteel geen advertenties, maar Horowitz sluit dat niet uit voor de toekomst. Al zou het dan wel zijn op een manier zonder dat ze gebruikers storen.

“We worstelen niet met hoe we geld gaan verdienen. We hebben echte plannen.” Waarmee hij uithaalt naar de beursflop van Facebook waardoor het bedrijf nu moet bewijzen dat het wel degelijk geld kan verdienen met zijn platform.

Vermoedelijk zullen Google Plus en Facebook elkaar de komende jaren blijven bekampen en beconcurreren. Facebook heeft onder meer met zijn gesponsorde berichten plots veel ongewenste en ongepaste reclame in de nieuwsfeed van gebruikers gebracht.

Google Plus doet dat niet en heeft vandaag al 400 miljoen gebruikers, een spectaculaire groei.

Al moeten we ook dat nuanceren, want iedereen die zich registreert voor een dienst bij Google, krijgt een profiel op Plus. Elk netwerk heeft zijn voor- en nadelen, maar het is duidelijk dat Google niet voor de zachte aanpak in het gevecht om de sociale netwerkgebruiker van de komende jaren.

Bradley Horowitz, de baas van Google Plus, neemt Facebook op de korrel. De irrelevante advertenties op de site zijn een wildgroei zegt hij.

Volgens de topman is Facebook het sociale netwerk van het verleden. Het is niet compatibel met de echte wereld waar mensen onder elkaar kunnen praten zonder dat anderen zich kunnen mengen. Tegelijk moet zo’n gesprek niet beperkt blijven tot 140 tekens, waarmee hij verwijst naar Twitter.

Horowitz deed zijn uitspraken tijdens de conferentie van Business Insider. Helemaal onverwacht is de uithaal niet. Facebook is de voornaamste concurrent van de afdeling van Horowitz en met één miljard gebruikers is de dominantie van Facebook zeer groot.

Oud Vs. nieuw
Tegelijk is het net Google dat zich moet heruitvinden. Het bedrijf had weinig succes met eerdere pogingen om een sociaal netwerk op te bouwen.

De zoekfunctie van Google heeft destijds het internetgebruik veranderd, maar de sociale interacties van Facebook veranderen de spelregels opnieuw. Vandaag klik je op wat je vrienden delen, niet enkel op wat je zelf opzoekt.

Advertenties
Horowitz hakt vooral in op de advertenties op Facebook die volgens hem er uitzien als een hoop reclameborden tussen je nieuwsfeed. Zonder context en dus ook met weinig nut.

“Advertenties en agenda’s in gebruikersfeeds proppen maakt gebruikers pisnijdig en het frustreert merken. Zo werkt de wereld niet.”

Als voorbeeld zegt hij dat reclame voor een restaurant weinig effect heeft als de persoon in kwestie geen honger heeft. maar als hij of zij zoekt naar een restaurant, hoort hij of zij wel aanbevelingen te krijgen van vrienden.

Laat dat nu net zijn wat Google Plus recent heeft gedaan: de namen van Google Plus gebruikers bij reviews voegen zodat je kan zien wanneer iemand van je kennissen iets heeft gekocht of gebruikt.

Financieel plan
Google+ heeft momenteel geen advertenties, maar Horowitz sluit dat niet uit voor de toekomst. Al zou het dan wel zijn op een manier zonder dat ze gebruikers storen.

“We worstelen niet met hoe we geld gaan verdienen. We hebben echte plannen.” Waarmee hij uithaalt naar de beursflop van Facebook waardoor het bedrijf nu moet bewijzen dat het wel degelijk geld kan verdienen met zijn platform.

Vermoedelijk zullen Google Plus en Facebook elkaar de komende jaren blijven bekampen en beconcurreren. Facebook heeft onder meer met zijn gesponsorde berichten plots veel ongewenste en ongepaste reclame in de nieuwsfeed van gebruikers gebracht.

Google Plus doet dat niet en heeft vandaag al 400 miljoen gebruikers, een spectaculaire groei.

Al moeten we ook dat nuanceren, want iedereen die zich registreert voor een dienst bij Google, krijgt een profiel op Plus. Elk netwerk heeft zijn voor- en nadelen, maar het is duidelijk dat Google niet voor de zachte aanpak in het gevecht om de sociale netwerkgebruiker van de komende jaren.

advertentiesgooglegoogle plushorowitznieuwsreclamesociaal netwerkspam

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!