Snelle computermuizen op de testbank gelegd
Steeds meer apparaten mogen dan wel met een touchscherm werken, de muis blijft nog steeds onmisbaar voor de gewone pc. We hebben eerder reeds een aantal muizen besproken die gebruik maken van de nieuwe aanrakingsmogelijkheden door middel van een touchpad. Maar voor intensieve gebruikers, zoals gamers of grafici, blijft een snelle en nauwkeurige muis een essentieel bedieningsapparaat. We hebben 17 snelle muizen op onze unieke benchmarkmachine gelegd en vergeleken.
We hebben allerhande muizen aangevraagd, van high-end Razer- en Steelseries-muizen tot goedkope standaardmodellen van Trust en zelfs de Gamma, om voor contrast te zorgen. Natuurlijk is niet alleen de snelheid van een muis van belang. Ook eventuele extra knoppen en de pasvorm van de muis in je hand kunnen een doorslaggevende factor zijn.
De test
Wie een high-end muis gaat aanschaffen, ziet op de doos steevast een paar cijfers opduiken, zoals DPI en de zogenaamde polling rate. Die eerste drukt de snelheid uit, terwijl die tweede verwijst naar de snelheid waarmee de USB-bus werkt. Op zich zijn dat leuke cijfers, maar hoe weten we nu dat de fabrikant geen onzin op de doos zet?
In samenwerking met de Nederlandse Fontys Hogescholen hebben we een benchmarkmachine ontwikkeld. Die bestaat in feite uit een computergestuurde lopende band die op vijf snelheden kan draaien: 90 cm/s, 145 cm/s, 195 cm/s, 250 cm/s en 300 cm/s. Nu lijkt twee meter per seconde een belachelijke snelheid, maar topgamers halen dat toch echt tijdens snelle actie. Of drie meter per seconde haalbaar is, vragen we ons af. Het is meer een statement in deze test.
De muizenbenchmarkmachine sluiten we met een USB-kabel op een pc aan. Op de pc staat software die zeer precies de snelheid van de lopende band doorkrijgt. Die software stuurt trouwens ook de band aan. Na tien metingen laat de software de band weer een stapje sneller draaien. Daarnaast leest de software het signaal uit dat de muis op de band doorgeeft. Door de snelheid van de band en de data van de muis te combineren, is de precisie van de muis te berekenen en krijgen we zelf een DPI-score.
Hoe moet je de scores interpreteren? Wij hebben als regel dat een muis in elk geval de eerste meting moet halen; 90 cm/s is snel, maar minder snel dan je denkt. Een gamingmuis moet naar onze mening twee keer zo snel kunnen werken. Snelle actie in een first person shooter vereist veel precisie, ook op hoge snelheid. Ten slotte de 300 cm/s: dat is natuurlijk alleen een statement. Weinig muizen halen dit, maar dat is niet echt iets om je voor te schamen.