Marktaandeel iPad valt sterk terug
De alleenheerschappij van de iPad op de tabletmarkt lijkt voorbij. Volgens de laatste cijfers zijn fabrikanten als Samsung, Amazon en Asus sterk in opkomst.
Marktonderzoeker IDC turfde voor het derde financiële kwartaal het aantal verkochte tablets en keek daarbij naar relatieve marktposities van de fabrikanten. Normaliter levert dit een monotoon plaatje op: de Apple iPad eist het grootste gedeelte van de markt op, terwijl de andere fabrikanten het met de kruimels moeten doen.
Maar de laatste cijfers laten een heel ander beeld zien, waarbij vooral de opkomst van Samsung opvallend is. Terwijl het Koreaanse bedrijf in het derde kwartaal van 2011 nog maar 6,5 procent marktaandeel had, is dat een jaar later gestegen naar 18,4 procent.
[related_article id=”158256″]
Ook Amazon.com en Asus hebben een groeistuip doorgemaakt, waarbij vooral de eerste een spectaculaire sprong vooruit heeft gemaakt. Het marktaandeel van de Amerikaanse webwinkel was in 2011 nog onbestaand, maar dankzij de goede verkoop van zijn Kindle Fire-tablets is Amazon met 9 procent ineens de nummer 3 van de tabletmarkt.
Bron: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, November 5, 2012
Asus, dat vorige week nog veelbelovende verkoopcijfers meldde van zijn tabletdivisie, is opgeklommen van 3,8 procent in het derde kwartaal van 2011 naar 8,6 procent in 2012.
Groeistuip rond kerst
Hoewel Apples iPad nog altijd soeverein marktleider is, heeft de opkomst van de concurrentie wel zijn tol geëist. Terwijl de iPad in 2011 nog 60 procent marktaandeel had, is dat percentage in een jaar tijd met tien procent geslonken.
Het laatste kwartaal van 2012 zal nog meer duidelijkheid geven over de opgroeiende tabletmarkt. De iPad Mini zal traditiegetrouw goed verkopen, maar met de komst van Windows 8 en de Google Nexus 10 zal het een bewogen vakantieseizoen worden.
De alleenheerschappij van de iPad op de tabletmarkt lijkt voorbij. Volgens de laatste cijfers zijn fabrikanten als Samsung, Amazon en Asus sterk in opkomst.
Marktonderzoeker IDC turfde voor het derde financiële kwartaal het aantal verkochte tablets en keek daarbij naar relatieve marktposities van de fabrikanten. Normaliter levert dit een monotoon plaatje op: de Apple iPad eist het grootste gedeelte van de markt op, terwijl de andere fabrikanten het met de kruimels moeten doen.
Maar de laatste cijfers laten een heel ander beeld zien, waarbij vooral de opkomst van Samsung opvallend is. Terwijl het Koreaanse bedrijf in het derde kwartaal van 2011 nog maar 6,5 procent marktaandeel had, is dat een jaar later gestegen naar 18,4 procent.
[related_article id=”158256″]
Ook Amazon.com en Asus hebben een groeistuip doorgemaakt, waarbij vooral de eerste een spectaculaire sprong vooruit heeft gemaakt. Het marktaandeel van de Amerikaanse webwinkel was in 2011 nog onbestaand, maar dankzij de goede verkoop van zijn Kindle Fire-tablets is Amazon met 9 procent ineens de nummer 3 van de tabletmarkt.
Bron: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, November 5, 2012
Asus, dat vorige week nog veelbelovende verkoopcijfers meldde van zijn tabletdivisie, is opgeklommen van 3,8 procent in het derde kwartaal van 2011 naar 8,6 procent in 2012.
Groeistuip rond kerst
Hoewel Apples iPad nog altijd soeverein marktleider is, heeft de opkomst van de concurrentie wel zijn tol geëist. Terwijl de iPad in 2011 nog 60 procent marktaandeel had, is dat percentage in een jaar tijd met tien procent geslonken.
Het laatste kwartaal van 2012 zal nog meer duidelijkheid geven over de opgroeiende tabletmarkt. De iPad Mini zal traditiegetrouw goed verkopen, maar met de komst van Windows 8 en de Google Nexus 10 zal het een bewogen vakantieseizoen worden.