Microsoft lanceert muziekdienst Xbox Music
Microsofts nieuwe muziekstreamdienst Xbox Music wordt dinsdag 16 oktober gelanceerd op de Xbox 360. Het muziekplatform zal bovendien voorgeïnstalleerd staan op alle Windows 8- en Windows Phone 8-toestellen.
Met deze muziekdienst, die in juni reeds werd aangekondigd, wil Microsoft de strijd aangaan met onder meer iTunes en Spotify.
Op Windows 8 geeft Xbox Music gratis toegang tot een bibliotheek van 30 miljoen nummers, op voorwaarde dat je de occasionele reclameboodschap erbij neemt. Wil je geen advertenties, dan betaal je 9,99 dollar per maand voor een Xbox Music Pass. Om van de dienst gebruik te maken via je Xbox 360 zal je sowieso een Xbox Music Pass moeten aankopen. Naast deze abonnementsformule kan je er ook voor kiezen om te betalen per nummer, vergelijkbaar met iTunes.
[related_article id=”161452″]
Wie gebruik maakt van Xbox Music via een console, krijgt daarnaast ook toegang tot bijna 70.000 muziekvideo’s. Voor Windows 8 en Windows phone 8 zal dit extra aanbod jammer genoeg niet beschikbaar zijn.
Microsoft heeft gezorgd voor een goede integratie van de dienst tussen de verschillende producten. Zo kan je bijvoorbeeld een afspeellijst creëren op je Windows 8-tablet en die vervolgens afspelen via je Xbox 360.
In het komende jaar zal de dienst verder worden uitgebreid naar iOS en Android. Daarnaast werkt Microsoft aan cloudondersteuning om je lokale muziekbestanden mee in je persoonlijke Xbox Music-catalogus op te nemen. Ten slotte zullen in 2013 ook uitgebreide sociale features aan de dienst worden toegevoegd.
Dat Xbox Music ook naar Windows 8 komt, maakt van de dienst een grote rivaal voor andere muziekdiensten. Microsoft zal naar goede gewoonte miljoenen exemplaren verkopen van hun nieuwe besturingssysteem, en daarmee brengt het ook Xbox Music naar al die gebruikers.
Hoewel Microsofts eerdere pogingen in de digitale muziekindustrie geen succes waren, zou dat volgens Michael Gartnerberg, analyst bij Gartner, deze keer anders kunnen uitdraaien. Terwijl Microsoft in het verleden Apple probeerde te kopiëren met muziekdienst Zune, brengt de nieuwe muziekdienst een marktmodel naar voren dat zich onderscheidt van wat Apple aanbiedt.
Microsofts nieuwe muziekstreamdienst Xbox Music wordt dinsdag 16 oktober gelanceerd op de Xbox 360. Het muziekplatform zal bovendien voorgeïnstalleerd staan op alle Windows 8- en Windows Phone 8-toestellen.
Met deze muziekdienst, die in juni reeds werd aangekondigd, wil Microsoft de strijd aangaan met onder meer iTunes en Spotify.
Op Windows 8 geeft Xbox Music gratis toegang tot een bibliotheek van 30 miljoen nummers, op voorwaarde dat je de occasionele reclameboodschap erbij neemt. Wil je geen advertenties, dan betaal je 9,99 dollar per maand voor een Xbox Music Pass. Om van de dienst gebruik te maken via je Xbox 360 zal je sowieso een Xbox Music Pass moeten aankopen. Naast deze abonnementsformule kan je er ook voor kiezen om te betalen per nummer, vergelijkbaar met iTunes.
[related_article id=”161452″]
Wie gebruik maakt van Xbox Music via een console, krijgt daarnaast ook toegang tot bijna 70.000 muziekvideo’s. Voor Windows 8 en Windows phone 8 zal dit extra aanbod jammer genoeg niet beschikbaar zijn.
Microsoft heeft gezorgd voor een goede integratie van de dienst tussen de verschillende producten. Zo kan je bijvoorbeeld een afspeellijst creëren op je Windows 8-tablet en die vervolgens afspelen via je Xbox 360.
In het komende jaar zal de dienst verder worden uitgebreid naar iOS en Android. Daarnaast werkt Microsoft aan cloudondersteuning om je lokale muziekbestanden mee in je persoonlijke Xbox Music-catalogus op te nemen. Ten slotte zullen in 2013 ook uitgebreide sociale features aan de dienst worden toegevoegd.
Dat Xbox Music ook naar Windows 8 komt, maakt van de dienst een grote rivaal voor andere muziekdiensten. Microsoft zal naar goede gewoonte miljoenen exemplaren verkopen van hun nieuwe besturingssysteem, en daarmee brengt het ook Xbox Music naar al die gebruikers.
Hoewel Microsofts eerdere pogingen in de digitale muziekindustrie geen succes waren, zou dat volgens Michael Gartnerberg, analyst bij Gartner, deze keer anders kunnen uitdraaien. Terwijl Microsoft in het verleden Apple probeerde te kopiëren met muziekdienst Zune, brengt de nieuwe muziekdienst een marktmodel naar voren dat zich onderscheidt van wat Apple aanbiedt.