Test

Dit is een popup

Belgian IT Report 2012: Services

Gillian Tans VanMoof

Netwerken en helpdesk de deur uit
Traditioneel zijn er twee domeinen in IT waarin bedrijven het meest uitbesteden: softwareapplicaties, die dan worden ontwikkeld (of onderhouden). En anderzijds is er het uitbesteden van externe netwerken. Sinds dit jaar komen ook help- en service desk opzetten. Die komen ook bij KMO’s opvallend vaker bij een derde partij terecht.

Softwareontwikkeling 37%
Help- & service desk 33%
Onderhoud van applicaties 31%
Externe netwerken (WAN) 24%
Interne netwerken (LAN) 19%
File, print & mailserver 17%
Systeemintegratie 16%
Application servers 14%
Overige 5%

 

Wie besteedt wat uit?

  <50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
Softwareontwikkeling 25% 46% 54%
Help- en service desk 34% 35% 30%
Externe netwerken 13% 37% 38%

 

Helft KMO’s heeft eigen pc-dealer
De (kleine) KMO en zijn pc-dealer: het blijft een onlosmakelijke combinatie. Al valt het op dat ook grotere bedrijven de pc-dealer niet links laten liggen, toch kopen zij meer rechtstreeks hun IT-materiaal aan. Van de volgende externe partners wordt door de Belgische bedrijven gebruik gemaakt.

Een vaste pc-dealer 37%
Een rechtstreekse aankoopdienst 27%
Externe softwareontwikkelaars (bedrijven) 27%
Een externe leverancier van helpdeskdiensten 17%
Een externe adviseur op het vlak van IT-strategie 14%
Een leasing- of huurbedrijf voor de IT-infrastructuur 12%

 

Wanneer we samenwerkingen met externe partners volgens de grootte van het bedrijf beschouwen, krijgen we de volgende percentages te zien.

  <50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
Pc-dealer 45% 23% 29%
Rechtstreekse aankoopdienst 18% 34% 40%
Leasing- of huurbedrijf 5% 13% 25%

 

De Belgische bedrijven geven hun pc-dealer een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,8. Externe ontwikkelaars krijgen een score van 7,1.

Offshore: alleen voor de groten
De cijfers van het aantal bedrijven dat met zijn IT zijn heil zoekt in verre oorden, nearshore of offshore in het jargon, stijgt de laatste drie jaar niet meer.

10% van de bedrijven doet reeds aan nearshore of offshore uitbestedingen voor hun IT. 4% van de bedrijven doet het nog niet, maar overweegt het wel. 75% besteedt hun IT niet uit en is dat ook niet van plan. 11% van de ondervraagden wist niet of hun bedrijven IT al dan niet uitbesteden.

Ook hier valt het grote verschil op tussen  groot en klein. Bij de KMO is offshore amper aan de orde, bij heel grote bedrijven is het intussen behoorlijk ingeburgerd.

<50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
2% 7% 22%

 

Netwerken en helpdesk de deur uit
Traditioneel zijn er twee domeinen in IT waarin bedrijven het meest uitbesteden: softwareapplicaties, die dan worden ontwikkeld (of onderhouden). En anderzijds is er het uitbesteden van externe netwerken. Sinds dit jaar komen ook help- en service desk opzetten. Die komen ook bij KMO’s opvallend vaker bij een derde partij terecht.

Softwareontwikkeling 37%
Help- & service desk 33%
Onderhoud van applicaties 31%
Externe netwerken (WAN) 24%
Interne netwerken (LAN) 19%
File, print & mailserver 17%
Systeemintegratie 16%
Application servers 14%
Overige 5%

 

Wie besteedt wat uit?

  <50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
Softwareontwikkeling 25% 46% 54%
Help- en service desk 34% 35% 30%
Externe netwerken 13% 37% 38%

 

Helft KMO’s heeft eigen pc-dealer
De (kleine) KMO en zijn pc-dealer: het blijft een onlosmakelijke combinatie. Al valt het op dat ook grotere bedrijven de pc-dealer niet links laten liggen, toch kopen zij meer rechtstreeks hun IT-materiaal aan. Van de volgende externe partners wordt door de Belgische bedrijven gebruik gemaakt.

Een vaste pc-dealer 37%
Een rechtstreekse aankoopdienst 27%
Externe softwareontwikkelaars (bedrijven) 27%
Een externe leverancier van helpdeskdiensten 17%
Een externe adviseur op het vlak van IT-strategie 14%
Een leasing- of huurbedrijf voor de IT-infrastructuur 12%

 

Wanneer we samenwerkingen met externe partners volgens de grootte van het bedrijf beschouwen, krijgen we de volgende percentages te zien.

  <50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
Pc-dealer 45% 23% 29%
Rechtstreekse aankoopdienst 18% 34% 40%
Leasing- of huurbedrijf 5% 13% 25%

 

De Belgische bedrijven geven hun pc-dealer een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,8. Externe ontwikkelaars krijgen een score van 7,1.

Offshore: alleen voor de groten
De cijfers van het aantal bedrijven dat met zijn IT zijn heil zoekt in verre oorden, nearshore of offshore in het jargon, stijgt de laatste drie jaar niet meer.

10% van de bedrijven doet reeds aan nearshore of offshore uitbestedingen voor hun IT. 4% van de bedrijven doet het nog niet, maar overweegt het wel. 75% besteedt hun IT niet uit en is dat ook niet van plan. 11% van de ondervraagden wist niet of hun bedrijven IT al dan niet uitbesteden.

Ook hier valt het grote verschil op tussen  groot en klein. Bij de KMO is offshore amper aan de orde, bij heel grote bedrijven is het intussen behoorlijk ingeburgerd.

<50 werknemers 50-500 werknemers >500 werknemers
2% 7% 22%

 

businesshelpdesknearshorenetwerknieuwsoffshoreservices

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!