Test

Dit is een popup

Nieuws

Broncode originele Prince of Persia vrijgegeven

De broncode van Prince of Persia is terecht en vrijgegeven op GitHub. Zo meldt Jordan Mechner, de geestelijke vader en ontwikkelaar van de game op zijn blog.

Lang werd gedacht dat de legendarische broncode van de originele Prince of Persia kwijt was. We hebben het hier niet over the Sands of Time noch Jake Gyllenhaal, maar wel over de klassieker uit 1989 voor de Apple II.

In zijn tijdsgeest was Prince of Persia revolutionair om meerdere redenen. De animatie en graphics waren ongezien. Mechner animeerde de prins met rotoscopie, een animatietechniek waarbij hij videobeelden (van echte mensen) frame per frame overtekende. Dankzij die techniek was de animatie voor die tijd uitzonderlijk vloeiend en waarheidsgetrouw.

Als basis gebruikte hij beelden van zijn jongere broer, gehuld in witte kleren. Hij liet hem lopen, springen, klimmen… alles wat de prins ook kon.


Ook qua gameplay was deze game ongezien. We kunnen stellen dat Prince of Persia de geboorteplaats is van het hele adventure/platform subgenre. Ook het geweld was avant-garde, zwaardgevechten waren een primeur, vele ontwikkelaars verkozen projectielen.

Hoewel er zeer veel conversies naar andere platformen bestaan was de broncode – tot een paar maanden geleden – verloren. De vader van Mechner vond de code tussen zijn zoon’s oude rommel op de zolder. Een paar maanden later heeft Jordan Mechner de 3,5 inch Apple ProDOS floppy’s ingelezen en heeft hij ze op GitHub gezet.

Hackers en modders hadden de build tot op zekere hoogte wel gedesassembleerd maar nu de broncode beschikbaar is gaan er wel nieuwe deuren open. Mods en andere builds zijn nu een pak eenvoudiger en volledig legaal aangezien de originele Prince of Persia abondonware is.

Om de broncode te gebruiken zou hij wel eerst vertaald moeten worden naar een standaard die de 21ste eeuw waard is.

De broncode van Prince of Persia is terecht en vrijgegeven op GitHub. Zo meldt Jordan Mechner, de geestelijke vader en ontwikkelaar van de game op zijn blog.

Lang werd gedacht dat de legendarische broncode van de originele Prince of Persia kwijt was. We hebben het hier niet over the Sands of Time noch Jake Gyllenhaal, maar wel over de klassieker uit 1989 voor de Apple II.

In zijn tijdsgeest was Prince of Persia revolutionair om meerdere redenen. De animatie en graphics waren ongezien. Mechner animeerde de prins met rotoscopie, een animatietechniek waarbij hij videobeelden (van echte mensen) frame per frame overtekende. Dankzij die techniek was de animatie voor die tijd uitzonderlijk vloeiend en waarheidsgetrouw.

Als basis gebruikte hij beelden van zijn jongere broer, gehuld in witte kleren. Hij liet hem lopen, springen, klimmen… alles wat de prins ook kon.


Ook qua gameplay was deze game ongezien. We kunnen stellen dat Prince of Persia de geboorteplaats is van het hele adventure/platform subgenre. Ook het geweld was avant-garde, zwaardgevechten waren een primeur, vele ontwikkelaars verkozen projectielen.

Hoewel er zeer veel conversies naar andere platformen bestaan was de broncode – tot een paar maanden geleden – verloren. De vader van Mechner vond de code tussen zijn zoon’s oude rommel op de zolder. Een paar maanden later heeft Jordan Mechner de 3,5 inch Apple ProDOS floppy’s ingelezen en heeft hij ze op GitHub gezet.

Hackers en modders hadden de build tot op zekere hoogte wel gedesassembleerd maar nu de broncode beschikbaar is gaan er wel nieuwe deuren open. Mods en andere builds zijn nu een pak eenvoudiger en volledig legaal aangezien de originele Prince of Persia abondonware is.

Om de broncode te gebruiken zou hij wel eerst vertaald moeten worden naar een standaard die de 21ste eeuw waard is.

apple iibroncodebuildsjordan mechnernieuwsprince of persiasoftwaresourcecode

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!