Test

Dit is een popup

Moeten we allemaal terug naar Napster?

Hoewel we tegenwoordig gratis en legaal naar muziek kunnen luisteren met diensten als Spotify en Rdio staat het delen van muziek nog in zijn kinderschoenen, zeggen de oprichters van Napster.

Ondanks het succes van diensten als Spotify en zijn concurrenten kan het delen van muziek niet tippen aan wat Napster enkele jaren geleden kon. Dat zeiden Napsteroprichters Sean Parker en Shawn Fanning gisteren tijdens het SXSW-festival.

Stilstaan in de jaren "90
Tijdens een discussie beweerden de twee dat nieuwe technologie ons wel toelaat gratis en legaal naar een enorme muziekbibliotheek te luisteren, maar dat zelfs de beste en nieuwste diensten zich filososisch in de jaren ‘90 bevinden.

Zowel Parker als Fanning prezen belangrijke functies van Napster, zoals het direct chatten met ‘de gemeenschap’ en onbelemmerde toegang tot grote collecties van diverse muziek. Die functies ontbreken in de muziekdiensten van vandaag, zelfs in Parkers ‘eigen’ Spotify.

Moet we allemaal terug naar Napster?

De twee beweren ook dat, tenzij een muziekdienst de functies inbouwt die Napster ooit had, gebruikers nog steeds naar illegale alternatieven kunnen overstappen. “Napster legde de lat indertijd erg hoog. Als je geld wou verdienen, moest je het even goed of beter doen dan Napster. Anders kiezen gebruikers de kant van de piraterij.”

Hoewel Parker een grote promotor is van Spotify geeft hij toe dat de populaire dienst nog een manier moet vinden om realtimechatten tussen gebruikers te integreren. Volgens hem is het cruciaal dat mensen met hun vrienden over muziek kunnen praten, zodat ze elkaar nieuwe muziek kunnen aanraden. “Napster kon dat in 1999.”

Parker haalt ook aan dat gebruikers, zelfs met Spotify, niet echt weten waar anderen naar luisteren. “Je kunt niet zien waar anderen naar luisteren, zoals in Napster.” Maar hij zei wel dat Spotify nieuwe functies aan het ontwikkelen is en dat gebruikers in sommige landen meer opties hebben. Maar voorlopig blijft de dienst achter Napster hangen.

Fanning vult aan en zegt dat Napster zijn gebruikers toegang gaf tot zo goed als elke soort muzieksoort – of het nu studio- of liveopnames waren, of zeldzame versies – en dat vandaag niets biedt wat napster ooit bood. “Het is frustrerend”, zegt Parker. “We hebben dit probleem opgelost in 1998 en 1999, maar toen was de industrie er niet klaar voor.”

Legale problemen
Natuurlijk vloeien veel van de praktische problemen voort uit de licentieproblemen die eind jaren ‘90 en de jaren daarna de kop opstaken. Zelfs bij Napster werd de ontwikkeling gehinderd door legale problemen.

“Plots werd het bedrijf overgenomen door advocaten. Onze topman was plots een advocaat. Laat je topman nooit een advocaat zijn. Op een bepaald moment waren het overgrote deel van de werknemers advocaten, waardoor de legale zaak het product dicteert in plaats van andersom.”

Dankzij die les ziet Parker er nu op toe dat zijn nieuwe bedrijven niet in dezelfde val trappen. “Bij Spotify lieten we dat niet gebeuren”, besluit Parker. “We laten het product de licentievoorwaarden dicteren. Daardoor is de wereldwijde adoptie mogelijk, samen met de Facebookintegratie.”

Beluister hieronder het audiofragment:

Hoewel we tegenwoordig gratis en legaal naar muziek kunnen luisteren met diensten als Spotify en Rdio staat het delen van muziek nog in zijn kinderschoenen, zeggen de oprichters van Napster.

Ondanks het succes van diensten als Spotify en zijn concurrenten kan het delen van muziek niet tippen aan wat Napster enkele jaren geleden kon. Dat zeiden Napsteroprichters Sean Parker en Shawn Fanning gisteren tijdens het SXSW-festival.

Stilstaan in de jaren "90
Tijdens een discussie beweerden de twee dat nieuwe technologie ons wel toelaat gratis en legaal naar een enorme muziekbibliotheek te luisteren, maar dat zelfs de beste en nieuwste diensten zich filososisch in de jaren ‘90 bevinden.

Zowel Parker als Fanning prezen belangrijke functies van Napster, zoals het direct chatten met ‘de gemeenschap’ en onbelemmerde toegang tot grote collecties van diverse muziek. Die functies ontbreken in de muziekdiensten van vandaag, zelfs in Parkers ‘eigen’ Spotify.

Moet we allemaal terug naar Napster?

De twee beweren ook dat, tenzij een muziekdienst de functies inbouwt die Napster ooit had, gebruikers nog steeds naar illegale alternatieven kunnen overstappen. “Napster legde de lat indertijd erg hoog. Als je geld wou verdienen, moest je het even goed of beter doen dan Napster. Anders kiezen gebruikers de kant van de piraterij.”

Hoewel Parker een grote promotor is van Spotify geeft hij toe dat de populaire dienst nog een manier moet vinden om realtimechatten tussen gebruikers te integreren. Volgens hem is het cruciaal dat mensen met hun vrienden over muziek kunnen praten, zodat ze elkaar nieuwe muziek kunnen aanraden. “Napster kon dat in 1999.”

Parker haalt ook aan dat gebruikers, zelfs met Spotify, niet echt weten waar anderen naar luisteren. “Je kunt niet zien waar anderen naar luisteren, zoals in Napster.” Maar hij zei wel dat Spotify nieuwe functies aan het ontwikkelen is en dat gebruikers in sommige landen meer opties hebben. Maar voorlopig blijft de dienst achter Napster hangen.

Fanning vult aan en zegt dat Napster zijn gebruikers toegang gaf tot zo goed als elke soort muzieksoort – of het nu studio- of liveopnames waren, of zeldzame versies – en dat vandaag niets biedt wat napster ooit bood. “Het is frustrerend”, zegt Parker. “We hebben dit probleem opgelost in 1998 en 1999, maar toen was de industrie er niet klaar voor.”

Legale problemen
Natuurlijk vloeien veel van de praktische problemen voort uit de licentieproblemen die eind jaren ‘90 en de jaren daarna de kop opstaken. Zelfs bij Napster werd de ontwikkeling gehinderd door legale problemen.

“Plots werd het bedrijf overgenomen door advocaten. Onze topman was plots een advocaat. Laat je topman nooit een advocaat zijn. Op een bepaald moment waren het overgrote deel van de werknemers advocaten, waardoor de legale zaak het product dicteert in plaats van andersom.”

Dankzij die les ziet Parker er nu op toe dat zijn nieuwe bedrijven niet in dezelfde val trappen. “Bij Spotify lieten we dat niet gebeuren”, besluit Parker. “We laten het product de licentievoorwaarden dicteren. Daardoor is de wereldwijde adoptie mogelijk, samen met de Facebookintegratie.”

Beluister hieronder het audiofragment:

internetmuzieknapsternieuwsonlinespotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!