Rhapsody bekampt Spotify ook in Europa
Na succes in Amerika wil muziekdienst Rhapsody ook een rol gaan spelen op de Europese markt. De overname van Napster International moet daarvoor zorgen.
De onlinemuziekdienst Rhapsody kocht in november vorig jaar al de Amerikaanse divisie van Napster – de legale muziekdienst, berucht vanwege zijn illegale verleden – als reactie op de lancering en de stijgende populariteit van Spotify en andere onlinemuziekdiensten in de Verenigde Staten.
Springplank
Op die manier wil Rhapsody voor het eerst ook op de Europese markt een belangrijke speler worden. Rhapsody zal in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland onder het Napster-merk gelanceerd worden, aangezien Napster in die landen al bekendheid en abonnees heeft verworven, die Rhapsody vervolgens kan overnemen.
Deze landen zullen als springplank dienen om de activiteiten verder uit te breiden over het hele Europese continent. Ook uit de huidige contacten en expertise denkt Rhapsody voordeel te kunnen halen.
Betalende abonnees
Maar voor directeur Jon Irwin is de verwerving van de Engelse en Duitse abonnees slechts een beginpunt. Hij hoopt dat de overname ook tot een toename van abonnees zal leiden over heel Europa.
Op die manier wil hij vooral de concurrentie aangaan met Spotify, dat in Europa al een gevestigde naam is en wereldwijd 2,5 miljoen betalende gebruikers kent. Ter vergelijking: Rhapsody heeft er iets meer dan een miljoen.
Want daar draait het uiteindelijk om bij Rhapsody: de betalende abonnee. In tegenstelling tot Spotify biedt Rhapsody, buiten een proefversie van twee weken, immers geen gratis variant aan, waarbij de gelegenheidsgebruiker (vrijwel) naar hartenlust muziek kan beluisteren.
Na succes in Amerika wil muziekdienst Rhapsody ook een rol gaan spelen op de Europese markt. De overname van Napster International moet daarvoor zorgen.
De onlinemuziekdienst Rhapsody kocht in november vorig jaar al de Amerikaanse divisie van Napster – de legale muziekdienst, berucht vanwege zijn illegale verleden – als reactie op de lancering en de stijgende populariteit van Spotify en andere onlinemuziekdiensten in de Verenigde Staten.
Springplank
Op die manier wil Rhapsody voor het eerst ook op de Europese markt een belangrijke speler worden. Rhapsody zal in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland onder het Napster-merk gelanceerd worden, aangezien Napster in die landen al bekendheid en abonnees heeft verworven, die Rhapsody vervolgens kan overnemen.
Deze landen zullen als springplank dienen om de activiteiten verder uit te breiden over het hele Europese continent. Ook uit de huidige contacten en expertise denkt Rhapsody voordeel te kunnen halen.
Betalende abonnees
Maar voor directeur Jon Irwin is de verwerving van de Engelse en Duitse abonnees slechts een beginpunt. Hij hoopt dat de overname ook tot een toename van abonnees zal leiden over heel Europa.
Op die manier wil hij vooral de concurrentie aangaan met Spotify, dat in Europa al een gevestigde naam is en wereldwijd 2,5 miljoen betalende gebruikers kent. Ter vergelijking: Rhapsody heeft er iets meer dan een miljoen.
Want daar draait het uiteindelijk om bij Rhapsody: de betalende abonnee. In tegenstelling tot Spotify biedt Rhapsody, buiten een proefversie van twee weken, immers geen gratis variant aan, waarbij de gelegenheidsgebruiker (vrijwel) naar hartenlust muziek kan beluisteren.