Tabletmarkt vijf keer zo groot in 2017
De tabletmarkt zal in 2017 vijf keer zo groot zijn als vandaag. Tegelijk zullen de schermen aanzienlijk verbeteren en komen er meer budgettoestellen aan.
Dat zijn de hoogtepunten van het recentste rapport van marktonderzoeker NPD DisplaySearch. Volgens het bedrijf zijn er vorig jaar 72,7 miljoen tablets verscheept. In 2017 zullen dat er 383,3 miljoen zijn.
Opkomende landen
Die toestellen worden niet alleen in de VS en Europa aan de man gebracht. NPD verwacht dat 46 procent van die toestellen in 2017 in opkomende landen wordt verkocht. Afgelopen jaar was dat maar 36 procent.
[related_article id=”152275″]
Toestellen in die jonge markten zijn vaak geen blikvangers omdat ze niet afkomstig zijn van grote namen zoals Samsung en Apple. Maar daar lijkt in sommige gevallen stilaan verandering in te komen. Vooral India, China, Brazilië en Rusland worden genoemd als landen met veel potentieel voor tablets.
De uitbreiding zorgt voor meer toestellen die ook goedkoper zullen zijn. “Dit biedt aanzienlijke mogelijkheden voor processoren die stroom en prestaties optimaal combineren tegen een prijs die vaak onder de honderd dollar ligt”, zegt Jim McGregor van NPD in een persbericht.
Meer pixels
De marktonderzoeker voorspelt ook dat tablets in 2017 naast betere processoren een hogere pixeldichtheid zullen krijgen. Dit jaar zal dertig procent van alle tablets beschikken over een scherm van 200-300 PPI (pixels per inch). Binnen vijf jaar wordt dat 47,5 procent.
Verder lijkt het resistief aanraakscherm grotendeels te verdwijnen. Vandaag is tachtig procent van de tablets uitgerust met een capacitief scherm, binnen vijf jaar wordt dat 95 procent. Op een resistief scherm moet je lichte druk zetten met je vinger om een actie uit te voeren. Een capacitief scherm werkt met sensoren die de elektrische spanning in je vinger herkennen.
Windows hoort erbij
Een andere interessante bevinding van het bedrijf is de consumentenvoorkeur. Een rondvraag, weliswaar alleen bij Amerikaanse consumenten, toont aan dat 39 procent het belangrijk vindt om een Windows-tablet als optie te hebben bij de keuze van een nieuw toestel.
De tabletmarkt zal in 2017 vijf keer zo groot zijn als vandaag. Tegelijk zullen de schermen aanzienlijk verbeteren en komen er meer budgettoestellen aan.
Dat zijn de hoogtepunten van het recentste rapport van marktonderzoeker NPD DisplaySearch. Volgens het bedrijf zijn er vorig jaar 72,7 miljoen tablets verscheept. In 2017 zullen dat er 383,3 miljoen zijn.
Opkomende landen
Die toestellen worden niet alleen in de VS en Europa aan de man gebracht. NPD verwacht dat 46 procent van die toestellen in 2017 in opkomende landen wordt verkocht. Afgelopen jaar was dat maar 36 procent.
[related_article id=”152275″]
Toestellen in die jonge markten zijn vaak geen blikvangers omdat ze niet afkomstig zijn van grote namen zoals Samsung en Apple. Maar daar lijkt in sommige gevallen stilaan verandering in te komen. Vooral India, China, Brazilië en Rusland worden genoemd als landen met veel potentieel voor tablets.
De uitbreiding zorgt voor meer toestellen die ook goedkoper zullen zijn. “Dit biedt aanzienlijke mogelijkheden voor processoren die stroom en prestaties optimaal combineren tegen een prijs die vaak onder de honderd dollar ligt”, zegt Jim McGregor van NPD in een persbericht.
Meer pixels
De marktonderzoeker voorspelt ook dat tablets in 2017 naast betere processoren een hogere pixeldichtheid zullen krijgen. Dit jaar zal dertig procent van alle tablets beschikken over een scherm van 200-300 PPI (pixels per inch). Binnen vijf jaar wordt dat 47,5 procent.
Verder lijkt het resistief aanraakscherm grotendeels te verdwijnen. Vandaag is tachtig procent van de tablets uitgerust met een capacitief scherm, binnen vijf jaar wordt dat 95 procent. Op een resistief scherm moet je lichte druk zetten met je vinger om een actie uit te voeren. Een capacitief scherm werkt met sensoren die de elektrische spanning in je vinger herkennen.
Windows hoort erbij
Een andere interessante bevinding van het bedrijf is de consumentenvoorkeur. Een rondvraag, weliswaar alleen bij Amerikaanse consumenten, toont aan dat 39 procent het belangrijk vindt om een Windows-tablet als optie te hebben bij de keuze van een nieuw toestel.