Twitter hekelt Google-manipulatie
Google zal voortaan ook info van je sociale netwerk op Google+ opnemen in de zoekresultaten. En dat zint Twitter niet.
Google genereert zoekresultaten op basis van een gigantische index van webpagina"s. Maar al jaren probeert het bedrijf die resultaten beter af te stemmen op de persoon die zoekt. De lancering van Search Plus Your World deze week is een belangrijke stap in de goede richting.
Berichten en foto"s van vrienden
Voortaan zal er een knopje rechtsboven op de zoekpagina staan. Een klik op dat knopje toont ‘persoonlijke" zoekresultaten voor de ingetikte zoekterm. Die zijn afkomstig van het eigen sociale netwerk Google+. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Rome", dan zal de pagina ‘persoonlijke resultaten" onder meer berichten en foto"s tonen die je vrienden op Google+ hebben gepost.
[related_article id=”158901″]
Dat is een doorn in het oog van de korteberichtendienst Twitter, die concurreert met Google+. De advocaat van Twitter beschreef de lancering van de nieuwe dienst als "een slechte dag voor het internet". Google-topman Eric Schmidt ontkent dat het de bedoeling is Google+ te bevoordelen tegenover Twitter en Facebook. Google zou beide concurrenten gelijk behandelen, als ze bereid zouden zijn om hun sites te laten doorzoeken door Google, aldus het bedrijf.
Concurrentievervalsing?
De zoekreus wijst er fijntjes op dat het Twitter zelf was dat vorige zomer de samenwerking met Google heeft opgeblazen. Tot voor kort was het immers zo dat ‘live" Twitter-berichten heel prominent opdoken in Google-zoekresultaten. Tussen Facebook en Google lopen de relaties al jaren bijzonder moeizaam, en dat is niet verbeterd met de lancering van Google+ vorig jaar. Facebook heeft nog geen verklaringen afgelegd over de veranderingen bij Google.
De controverse komt er op een delicaat moment voor Google. Zowel in Europa als in de VS lopen momenteel onderzoeken tegen Google, op verdenking van concurrentievervalsing. Die onderzoeken zijn er gekomen op aansturen van een aantal gespecialiseerde websites, zoals de reisinformatiesite Expedia. Die beweren dat Google zijn oppermachtige zoekfunctie misbruikt om andere eigen websites te bevoordelen. De Europese Commissie beslist dezer dagen of zij formeel een klacht indient tegen Google.
Google zal voortaan ook info van je sociale netwerk op Google+ opnemen in de zoekresultaten. En dat zint Twitter niet.
Google genereert zoekresultaten op basis van een gigantische index van webpagina"s. Maar al jaren probeert het bedrijf die resultaten beter af te stemmen op de persoon die zoekt. De lancering van Search Plus Your World deze week is een belangrijke stap in de goede richting.
Berichten en foto"s van vrienden
Voortaan zal er een knopje rechtsboven op de zoekpagina staan. Een klik op dat knopje toont ‘persoonlijke" zoekresultaten voor de ingetikte zoekterm. Die zijn afkomstig van het eigen sociale netwerk Google+. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Rome", dan zal de pagina ‘persoonlijke resultaten" onder meer berichten en foto"s tonen die je vrienden op Google+ hebben gepost.
[related_article id=”158901″]
Dat is een doorn in het oog van de korteberichtendienst Twitter, die concurreert met Google+. De advocaat van Twitter beschreef de lancering van de nieuwe dienst als "een slechte dag voor het internet". Google-topman Eric Schmidt ontkent dat het de bedoeling is Google+ te bevoordelen tegenover Twitter en Facebook. Google zou beide concurrenten gelijk behandelen, als ze bereid zouden zijn om hun sites te laten doorzoeken door Google, aldus het bedrijf.
Concurrentievervalsing?
De zoekreus wijst er fijntjes op dat het Twitter zelf was dat vorige zomer de samenwerking met Google heeft opgeblazen. Tot voor kort was het immers zo dat ‘live" Twitter-berichten heel prominent opdoken in Google-zoekresultaten. Tussen Facebook en Google lopen de relaties al jaren bijzonder moeizaam, en dat is niet verbeterd met de lancering van Google+ vorig jaar. Facebook heeft nog geen verklaringen afgelegd over de veranderingen bij Google.
De controverse komt er op een delicaat moment voor Google. Zowel in Europa als in de VS lopen momenteel onderzoeken tegen Google, op verdenking van concurrentievervalsing. Die onderzoeken zijn er gekomen op aansturen van een aantal gespecialiseerde websites, zoals de reisinformatiesite Expedia. Die beweren dat Google zijn oppermachtige zoekfunctie misbruikt om andere eigen websites te bevoordelen. De Europese Commissie beslist dezer dagen of zij formeel een klacht indient tegen Google.