Nieuw kwaliteitslabel voor Belgische webshops
Een nieuw initiatief gesteund door enkele grote webwinkels wil er via een kwaliteitslabel voor zorgen dat consumenten meer vertrouwen krijgen in onlineshoppen.
SafeShops.be start officieel in januari maar is nu al actief. De organisatie wil als sectorvereniging webwinkels in België en Luxemburg verenigen en ondersteunen. Onder meer Coolblue.be, Vente-Exclusive.com, Proxis-Azur.be en Lenseo.com steunen het initiatief.
Het concept is zowel een label als een belangenvereniging en is deels vergelijkbaar met het Nederlandse Thuiswinkel.org. “We beginnen met webondernemende ondersteuning, zegt directeur Marc Périn. “Een werking die erop gebaseerd is dat e-commerce-ondernemers op de juiste manier ondersteund en uitgerust zijn, en van daaruit gaan we met dat label communiceren.”
Charter onderschrijven
Iedereen die een webwinkel uitbaat kan lid worden van SafeShops.be, op voorwaarde dat ze het charter onderschrijven. Wie pas begint kan een starterslogo krijgen, wat 150 euro per jaar kost. Daar zit ook een startersbegeleiding in. Later evolueert dat naar een volledig logo waarvoor ondernemers 400 euro per jaar betalen.
Daarnaast zijn er voorwaarden om het label te halen en te blijven behouden. “Je moet bereid zijn om het deftig te doen, anders ben je een deel van het probleem en niet van de oplossing”, aldus Périn.
Toch ligt de nadruk voor een groot deel op een evoluerend proces. SafeShops.be wil webshops begeleiden omdat de zakelijke en onlinerealiteit nu eenmaal snel verandert.
Verder dan Unizo
Unizo heeft al enkele jaren een kwaliteitslabel voor webwinkels, maar volgens Périn gaat SafeShops een stuk verder in het controleren van webwinkels, zonder dat hij daarbij negatief wil klinken over de zelfstandigenorganisatie. Zo ligt de focus voor een groot deel op begeleiding. “U stapt in een traject en daarin willen we u begeleiden.”
Een nieuw initiatief gesteund door enkele grote webwinkels wil er via een kwaliteitslabel voor zorgen dat consumenten meer vertrouwen krijgen in onlineshoppen.
SafeShops.be start officieel in januari maar is nu al actief. De organisatie wil als sectorvereniging webwinkels in België en Luxemburg verenigen en ondersteunen. Onder meer Coolblue.be, Vente-Exclusive.com, Proxis-Azur.be en Lenseo.com steunen het initiatief.
Het concept is zowel een label als een belangenvereniging en is deels vergelijkbaar met het Nederlandse Thuiswinkel.org. “We beginnen met webondernemende ondersteuning, zegt directeur Marc Périn. “Een werking die erop gebaseerd is dat e-commerce-ondernemers op de juiste manier ondersteund en uitgerust zijn, en van daaruit gaan we met dat label communiceren.”
Charter onderschrijven
Iedereen die een webwinkel uitbaat kan lid worden van SafeShops.be, op voorwaarde dat ze het charter onderschrijven. Wie pas begint kan een starterslogo krijgen, wat 150 euro per jaar kost. Daar zit ook een startersbegeleiding in. Later evolueert dat naar een volledig logo waarvoor ondernemers 400 euro per jaar betalen.
Daarnaast zijn er voorwaarden om het label te halen en te blijven behouden. “Je moet bereid zijn om het deftig te doen, anders ben je een deel van het probleem en niet van de oplossing”, aldus Périn.
Toch ligt de nadruk voor een groot deel op een evoluerend proces. SafeShops.be wil webshops begeleiden omdat de zakelijke en onlinerealiteit nu eenmaal snel verandert.
Verder dan Unizo
Unizo heeft al enkele jaren een kwaliteitslabel voor webwinkels, maar volgens Périn gaat SafeShops een stuk verder in het controleren van webwinkels, zonder dat hij daarbij negatief wil klinken over de zelfstandigenorganisatie. Zo ligt de focus voor een groot deel op begeleiding. “U stapt in een traject en daarin willen we u begeleiden.”