Kroes wil volg-me-niet-standaard
De Europese Commissie waarschuwt webbedrijven dat ze medio 2012 akkoord moeten gaan met een zogenaamde do-not-track-standaard.
Het gaat om een regeling die consumenten moet informeren wanneer een website hen probeert te volgen met behulp van cookies. Momenteel is er een kladversie van een volg-me-niet-standaard en gaat de advertentiesector akkoord met een gedragscode. Maar als er geen echte volg-me-niet-standaard komt, dan heeft dat volgens Kroes gevolgen voor de webindustrie.
“DNT [do not track] is al uitgerold in sommige webbrowsers en sommige webbedrijven zeggen dit na te leven”, zei Kroes tijdens een workshop in Brussel rond online-traceerbescherming.
[related_article id=”158578″]
“Maar dit is niet genoeg. Burgers moeten zeker zijn wat bedrijven exact beloven als ze zeggen dat ze DNT naleven. Zo is er bijvoorbeeld een belangrijk verschil tussen gegevens niet te bewaren en ze niet te gebruiken voor een specifiek doel, als ze eenmaal zijn bijgehouden.”
Uniformiteit
Kroes benadrukt dat er een uniforme aanpak in 2012 nodig is om transparatie, eerlijkheid en controle te verkrijgen. Ze werkt hiervoor samen met de Amerikaanse Handelscommissie (FTC).
Daarnaast zijn afspraken over het onderwerp ook nodig als Kroes werkelijk de helft van alle Europeanen wil overtuigen om online te shoppen, een onderdeel van de Digitale Agenda van de Europese Commissie.
Hoewel de focus op cookies ligt, merkt Kroes op dat er ook andere methodes zijn om surfers te volgen, zoals browserextensies. Daarom is volgens haar een brede aanpak nodig voor volg-me-niet-technologie.
De Europese Commissie waarschuwt webbedrijven dat ze medio 2012 akkoord moeten gaan met een zogenaamde do-not-track-standaard.
Het gaat om een regeling die consumenten moet informeren wanneer een website hen probeert te volgen met behulp van cookies. Momenteel is er een kladversie van een volg-me-niet-standaard en gaat de advertentiesector akkoord met een gedragscode. Maar als er geen echte volg-me-niet-standaard komt, dan heeft dat volgens Kroes gevolgen voor de webindustrie.
“DNT [do not track] is al uitgerold in sommige webbrowsers en sommige webbedrijven zeggen dit na te leven”, zei Kroes tijdens een workshop in Brussel rond online-traceerbescherming.
[related_article id=”158578″]
“Maar dit is niet genoeg. Burgers moeten zeker zijn wat bedrijven exact beloven als ze zeggen dat ze DNT naleven. Zo is er bijvoorbeeld een belangrijk verschil tussen gegevens niet te bewaren en ze niet te gebruiken voor een specifiek doel, als ze eenmaal zijn bijgehouden.”
Uniformiteit
Kroes benadrukt dat er een uniforme aanpak in 2012 nodig is om transparatie, eerlijkheid en controle te verkrijgen. Ze werkt hiervoor samen met de Amerikaanse Handelscommissie (FTC).
Daarnaast zijn afspraken over het onderwerp ook nodig als Kroes werkelijk de helft van alle Europeanen wil overtuigen om online te shoppen, een onderdeel van de Digitale Agenda van de Europese Commissie.
Hoewel de focus op cookies ligt, merkt Kroes op dat er ook andere methodes zijn om surfers te volgen, zoals browserextensies. Daarom is volgens haar een brede aanpak nodig voor volg-me-niet-technologie.