Test

Dit is een popup

ZDNet-lezer trouw aan Facebook en Messenger

Van de sociale media zijn Facebook en Windows Live Messenger het meest in trek onder ZDNet-lezers. Maar we blijven bezorgd om privacy.

Enkele weken geleden polsten we in een online-enquête naar het socialemediagebruik onder de lezers van ZDNet.be. Daaruit blijkt dat Facebook met voorsprong (31,4 procent) het populairste sociale netwerk is. Windows Live Messenger volgt met 25 procent op de tweede plaats.

[download_file]

De twee staan sterk afgetekend ten opzichte van de rest. LinkedIn kan 11,6 procent van onze lezers bekoren. Netlog en Twitter volgen met 11 en 9,3 procent. Wel moeten we hier benadrukken dat we vroegen welk sociaal netwerk hoofdzakelijk wordt gebruikt. Het is dus niet zo dat de 31 procent Facebookgebruikers niet actief is op Netlog of Twitter en omgekeerd.

[related_article id=”158578″]

Echte vrienden
Op die sociale netwerken hebben we doorgaans veel vrienden, maar ook niet te veel. Slechts 5,4 procent heeft meer dan vijfhonderd vrienden. We zijn er ook vrij actief. 35,6 procent zegt meerdere keren per dag een sociaal netwerk te bezoeken. 3,9 procent doet dat zelfs elk uur. Zo’n 21 procent zegt slechts enkele keren per maand of minder een bezoek te brengen.

Toen het internet nog niet zo ingeburgerd was, werd al eens gezegd dat je op het web vooral internetvrienden had. Dat lijkt vandaag helemaal anders. Gemiddeld kennen we 68 procent van onze contacten in sociale netwerken ook in het echte leven. Een op drie respondenten heeft zelfs exclusief echte vrienden op zijn favoriete sociale netwerk.

Privacy
Voor ons zijn sociale media er om in contact te blijven met anderen. De sociale netwerken zelf zijn echter maar in één ding geïnteresseerd: persoonlijke informatie. Gelukkig is de doorsnee ZDNet-lezer daar goed van op de hoogte. 65 procent weigert zijn locatie te delen, bijvoorbeeld op Facebook of Foursquare.

57,9 procent zegt nauwlettend in de gaten te houden welke informatie hij of zij deelt. 30,7 procent denkt te weten welke info er wordt gedeeld, maar is daar niet zeker van, 5,6 procent deelt meer dan hij of zij zelf wil. Slechts 5,8 procent zegt niets te geven om welke informatie wordt gedeeld.

De resultaten van deze enquête zijn eerst gepubliceerd in een digitale overlevingsgids voor de zomer.

Van de sociale media zijn Facebook en Windows Live Messenger het meest in trek onder ZDNet-lezers. Maar we blijven bezorgd om privacy.

Enkele weken geleden polsten we in een online-enquête naar het socialemediagebruik onder de lezers van ZDNet.be. Daaruit blijkt dat Facebook met voorsprong (31,4 procent) het populairste sociale netwerk is. Windows Live Messenger volgt met 25 procent op de tweede plaats.

[download_file]

De twee staan sterk afgetekend ten opzichte van de rest. LinkedIn kan 11,6 procent van onze lezers bekoren. Netlog en Twitter volgen met 11 en 9,3 procent. Wel moeten we hier benadrukken dat we vroegen welk sociaal netwerk hoofdzakelijk wordt gebruikt. Het is dus niet zo dat de 31 procent Facebookgebruikers niet actief is op Netlog of Twitter en omgekeerd.

[related_article id=”158578″]

Echte vrienden
Op die sociale netwerken hebben we doorgaans veel vrienden, maar ook niet te veel. Slechts 5,4 procent heeft meer dan vijfhonderd vrienden. We zijn er ook vrij actief. 35,6 procent zegt meerdere keren per dag een sociaal netwerk te bezoeken. 3,9 procent doet dat zelfs elk uur. Zo’n 21 procent zegt slechts enkele keren per maand of minder een bezoek te brengen.

Toen het internet nog niet zo ingeburgerd was, werd al eens gezegd dat je op het web vooral internetvrienden had. Dat lijkt vandaag helemaal anders. Gemiddeld kennen we 68 procent van onze contacten in sociale netwerken ook in het echte leven. Een op drie respondenten heeft zelfs exclusief echte vrienden op zijn favoriete sociale netwerk.

Privacy
Voor ons zijn sociale media er om in contact te blijven met anderen. De sociale netwerken zelf zijn echter maar in één ding geïnteresseerd: persoonlijke informatie. Gelukkig is de doorsnee ZDNet-lezer daar goed van op de hoogte. 65 procent weigert zijn locatie te delen, bijvoorbeeld op Facebook of Foursquare.

57,9 procent zegt nauwlettend in de gaten te houden welke informatie hij of zij deelt. 30,7 procent denkt te weten welke info er wordt gedeeld, maar is daar niet zeker van, 5,6 procent deelt meer dan hij of zij zelf wil. Slechts 5,8 procent zegt niets te geven om welke informatie wordt gedeeld.

De resultaten van deze enquête zijn eerst gepubliceerd in een digitale overlevingsgids voor de zomer.

enqu-telinkedinmessengermsnnetlognieuwsprivacysociaal netwerkvriendenwindows livezdnet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!