Facebook voert moddercampagne tegen Google
Facebook heeft een pr-bedrijf ingeschakeld om negatieve verhalen over Google te verspreiden. De sociaalnetwerksite is echter betrapt.
De profielensite huurde pr-bedrijf Burson-Marsteller in om bij bloggers en kranten negatieve verhalen over Google te suggeren. Volgens The Daily Beast gaat het om insinuaties dat Google de privacy zou schenden.
Kranten trappen er niet in
Burson-Marsteller probeerde het verhaal eerst te verkopen bij een blogger met connecties bij onder andere The Washington Post en The Huffington Post. Al pakte dat verkeerd uit. Zo weigerde het pr-bureau te zeggen door wie het werd ingehuurd. De blogger zette daarna het e-mailverkeer over de haatcampagne tegen Google online.
[related_article id=”158578″]
Ook de populaire Amerikaanse krant USA Today werd ‘ingelicht’ door Burson-Marsteller. De krant werd erop gewezen dat Social Circle, een vrij onbekende functie in Gmail, de privacy schendt. Dat verhaal bleek echter uit de lucht gegrepen, waarna ook de krant berichtte over een lastercampagne tegen Google.
Intussen was het echter nog niet bekend wie het pr-bureau had ingehuurd om Google zwart te maken. Tot The Daily Beast bewijzen vond dat het om Facebook ging. De sociaalnetwerksite heeft de feiten intussen ook bevestigd tegenover de site.
Facebook was bezorgd
Tegenover The Daily Beast geeft Facebook uitleg waarom het een bureau inschakelde om verhalen over concurrent Google zwart te maken. Enerzijds is het bedrijf ervan overtuigd dat Google privacygevoelige zaken doet op het vlak van sociale netwerken. Anderzijds omdat Google openbare data van Facebook gebruikt om zijn eigen sociaalnetwerkdiensten te verbeteren.
In realiteit lijkt echter vooral die laatste reden te tellen, aangezien zowel Facebook als Google herhaaldelijk, al dan niet met opzet, de privacy van gebruikers wereldwijd schendt. Of het nu gaat om bugs of verkeerd uitgewerkte toepassingen. Maar dat Google informatie van Facebook voor eigen diensten zou gebruiken, is een stevige doorn in het oog van die laatste.
Advertenties
De campagne toont aan hoe beide bedrijven tegenover elkaar staan. Google domineert de online-advertentiewereld, mede door de overname van Doubleclick in 2008. Maar Facebook knabbelt aan dat succes. Waar Google zijn advertenties kan baseren op zoekopdrachten of e-mails (Gmail), heeft Facebook letterlijk een sociaal netwerk van 600 miljoen gebruikers waar het reclame op kan afvuren.
Google probeert daarom al geruime tijd zelf een sociaal netwerk te lanceren, of dingen die daar in de buurt van komen. Het bekendste voorbeeld is Buzz, dat (je raadt het al) kort na de lancering werd afgeschoten door gebruikers omdat het de namen van personen met wie je vaak contact hebt openbaar maakt.
Google slaagt er voorlopig dus niet in om Facebook op sociaal vlak te verslaan. Maar toch wil die laatste de aanval als beste verdediging gebruiken. Het resultaat is een bommetje dat zowel voor Facebook als pr-bureau Burson-Marsteller in het gezicht is ontploft.
Facebook heeft een pr-bedrijf ingeschakeld om negatieve verhalen over Google te verspreiden. De sociaalnetwerksite is echter betrapt.
De profielensite huurde pr-bedrijf Burson-Marsteller in om bij bloggers en kranten negatieve verhalen over Google te suggeren. Volgens The Daily Beast gaat het om insinuaties dat Google de privacy zou schenden.
Kranten trappen er niet in
Burson-Marsteller probeerde het verhaal eerst te verkopen bij een blogger met connecties bij onder andere The Washington Post en The Huffington Post. Al pakte dat verkeerd uit. Zo weigerde het pr-bureau te zeggen door wie het werd ingehuurd. De blogger zette daarna het e-mailverkeer over de haatcampagne tegen Google online.
[related_article id=”158578″]
Ook de populaire Amerikaanse krant USA Today werd ‘ingelicht’ door Burson-Marsteller. De krant werd erop gewezen dat Social Circle, een vrij onbekende functie in Gmail, de privacy schendt. Dat verhaal bleek echter uit de lucht gegrepen, waarna ook de krant berichtte over een lastercampagne tegen Google.
Intussen was het echter nog niet bekend wie het pr-bureau had ingehuurd om Google zwart te maken. Tot The Daily Beast bewijzen vond dat het om Facebook ging. De sociaalnetwerksite heeft de feiten intussen ook bevestigd tegenover de site.
Facebook was bezorgd
Tegenover The Daily Beast geeft Facebook uitleg waarom het een bureau inschakelde om verhalen over concurrent Google zwart te maken. Enerzijds is het bedrijf ervan overtuigd dat Google privacygevoelige zaken doet op het vlak van sociale netwerken. Anderzijds omdat Google openbare data van Facebook gebruikt om zijn eigen sociaalnetwerkdiensten te verbeteren.
In realiteit lijkt echter vooral die laatste reden te tellen, aangezien zowel Facebook als Google herhaaldelijk, al dan niet met opzet, de privacy van gebruikers wereldwijd schendt. Of het nu gaat om bugs of verkeerd uitgewerkte toepassingen. Maar dat Google informatie van Facebook voor eigen diensten zou gebruiken, is een stevige doorn in het oog van die laatste.
Advertenties
De campagne toont aan hoe beide bedrijven tegenover elkaar staan. Google domineert de online-advertentiewereld, mede door de overname van Doubleclick in 2008. Maar Facebook knabbelt aan dat succes. Waar Google zijn advertenties kan baseren op zoekopdrachten of e-mails (Gmail), heeft Facebook letterlijk een sociaal netwerk van 600 miljoen gebruikers waar het reclame op kan afvuren.
Google probeert daarom al geruime tijd zelf een sociaal netwerk te lanceren, of dingen die daar in de buurt van komen. Het bekendste voorbeeld is Buzz, dat (je raadt het al) kort na de lancering werd afgeschoten door gebruikers omdat het de namen van personen met wie je vaak contact hebt openbaar maakt.
Google slaagt er voorlopig dus niet in om Facebook op sociaal vlak te verslaan. Maar toch wil die laatste de aanval als beste verdediging gebruiken. Het resultaat is een bommetje dat zowel voor Facebook als pr-bureau Burson-Marsteller in het gezicht is ontploft.