Sms-spammer krijgt monsterboete
De telecomwaakhond Opta heeft een bedrijf dat ongevraagd betaalde sms-berichtjes verstuurde veroordeeld tot een boete van in totaal 550.000 euro.
Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, ontving via de website spamklacht.nl honderden klachten van mensen die ongevraagd sms’jes van de diensten Yamtalk en MT50 MobileFun ontvingen, daarvoor betaalden en zich niet konden afmelden.
Nepwedstrijd
SD&P Interactieve, het bedrijf achter de abonnementsdiensten, organiseert wedstrijden op het internet waarbij je mooie prijzen kunt winnen. SD&P adverteert hiervoor onder meer via het populaire chatprogramma Windows Live Messenger.
[related_article id=”161563″]
Om deel te nemen aan de wedstrijd moet je je mobiele telefoonnummer invoeren. Daarna ontvang je een berichtje met de melding dat je een sms-abonnement moet afsluiten om door te gaan. SD&P controleerde echter niet of je je eigen nummer opgaf.
1,5 euro per bericht
Als je reageert op zo’n aanmeldberichtje (volgens Opta zijn er minstens 1,4 miljoen verzonden), dan krijg je een hoop vervolgberichten die niets meer met de wedstrijd te maken hadden en je 1,50 euro per bericht kosten. Info over afmelden wordt bovendien niet gegeven.
Reageer je niet, dan kan het ook gebeuren dat je voor de dienst wordt ingeschreven.
De Opta schat dat er zonder toestemming negen miljoen vervolgberichten zijn verstuurd. In juni 2009 legde de toezichthouder een dwangsom op van 30.000 euro per dag dat SD&P sms’jes verstuurt zonder vermelding van de mogelijkheden tot afmelding. Opta startte ook een onderzoek.
Vertraging
SD&P vermeldde sindsdien de afmeldmogelijkheden in zijn berichten. In april van vorig jaar was het onderzoek van Opta rond en legde de telecomwaakhond SD&P boetes op van in totaal 550.000 euro.
Wegens juridisch getouwtrek wordt die uitspraak nu pas van kracht. SD&P gaat in beroep; dat meldt de telecomwaakhond in een persbericht.
De telecomwaakhond Opta heeft een bedrijf dat ongevraagd betaalde sms-berichtjes verstuurde veroordeeld tot een boete van in totaal 550.000 euro.
Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, ontving via de website spamklacht.nl honderden klachten van mensen die ongevraagd sms’jes van de diensten Yamtalk en MT50 MobileFun ontvingen, daarvoor betaalden en zich niet konden afmelden.
Nepwedstrijd
SD&P Interactieve, het bedrijf achter de abonnementsdiensten, organiseert wedstrijden op het internet waarbij je mooie prijzen kunt winnen. SD&P adverteert hiervoor onder meer via het populaire chatprogramma Windows Live Messenger.
[related_article id=”161563″]
Om deel te nemen aan de wedstrijd moet je je mobiele telefoonnummer invoeren. Daarna ontvang je een berichtje met de melding dat je een sms-abonnement moet afsluiten om door te gaan. SD&P controleerde echter niet of je je eigen nummer opgaf.
1,5 euro per bericht
Als je reageert op zo’n aanmeldberichtje (volgens Opta zijn er minstens 1,4 miljoen verzonden), dan krijg je een hoop vervolgberichten die niets meer met de wedstrijd te maken hadden en je 1,50 euro per bericht kosten. Info over afmelden wordt bovendien niet gegeven.
Reageer je niet, dan kan het ook gebeuren dat je voor de dienst wordt ingeschreven.
De Opta schat dat er zonder toestemming negen miljoen vervolgberichten zijn verstuurd. In juni 2009 legde de toezichthouder een dwangsom op van 30.000 euro per dag dat SD&P sms’jes verstuurt zonder vermelding van de mogelijkheden tot afmelding. Opta startte ook een onderzoek.
Vertraging
SD&P vermeldde sindsdien de afmeldmogelijkheden in zijn berichten. In april van vorig jaar was het onderzoek van Opta rond en legde de telecomwaakhond SD&P boetes op van in totaal 550.000 euro.
Wegens juridisch getouwtrek wordt die uitspraak nu pas van kracht. SD&P gaat in beroep; dat meldt de telecomwaakhond in een persbericht.