Test

Dit is een popup

PR-firma betrapt op iTunes-reviews voor klant

Het PR-kantoor van een aantal videospellenmakers is door de Amerikaanse autoriteiten op de vingers getikt voor het vervalsen van klantengetuigenissen in iTunes.

De valse getuigenissen zijn misleidende reclame, zo oordeelt de Amerikaanse toezichtshouder op de handel, de FTC. Het PR-bureau had zijn stagiairs laten doorgaan als gewone klanten die positieve besprekingen van spellen posten op de online winkel van iTunes.

Het PR-bedrijf zelf heet Reverb Communications, maar de klanten waarvoor het werkte, zijn niet meegedeeld door de FTC. Ondertussen is wel bekend dat Pangea Software er klant was. Dat is de maker van de iPhonetoepassing Enigmo.

Het FTC las het PR-bureau de levieten: “Bedrijven, ook PR-bedrijven in online marketing, moeten de principes van advertenties respecteren. Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone klanten die een product aanraden. En wie een product aanraadt, moet het duidelijk laten weten als er een financiële band is met het bedrijf.”

Stagiairs schreven
Dat Reverb er bedenkelijke praktijken op nahield, wordt duidelijk uit een klantenbriefing die is uitgelekt. Daarin prijst Reverb zijn ‘interne gebruikersgetuigenissen’ aan, gebruikservaringen uitgeschreven door hun eigen stagiairs dus.

De reviews zouden niet overdreven positief zijn, maar beloven wel dat het product er goed uikomt. Ze waren soms ook afgestemd op verschillende doelgroepen, zoals twaalf- tot achtienjarigen of dertigers.

Het PR-kantoor van een aantal videospellenmakers is door de Amerikaanse autoriteiten op de vingers getikt voor het vervalsen van klantengetuigenissen in iTunes.

De valse getuigenissen zijn misleidende reclame, zo oordeelt de Amerikaanse toezichtshouder op de handel, de FTC. Het PR-bureau had zijn stagiairs laten doorgaan als gewone klanten die positieve besprekingen van spellen posten op de online winkel van iTunes.

Het PR-bedrijf zelf heet Reverb Communications, maar de klanten waarvoor het werkte, zijn niet meegedeeld door de FTC. Ondertussen is wel bekend dat Pangea Software er klant was. Dat is de maker van de iPhonetoepassing Enigmo.

Het FTC las het PR-bureau de levieten: “Bedrijven, ook PR-bedrijven in online marketing, moeten de principes van advertenties respecteren. Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone klanten die een product aanraden. En wie een product aanraadt, moet het duidelijk laten weten als er een financiële band is met het bedrijf.”

Stagiairs schreven
Dat Reverb er bedenkelijke praktijken op nahield, wordt duidelijk uit een klantenbriefing die is uitgelekt. Daarin prijst Reverb zijn ‘interne gebruikersgetuigenissen’ aan, gebruikservaringen uitgeschreven door hun eigen stagiairs dus.

De reviews zouden niet overdreven positief zijn, maar beloven wel dat het product er goed uikomt. Ze waren soms ook afgestemd op verschillende doelgroepen, zoals twaalf- tot achtienjarigen of dertigers.

itunesnieuwsprreviewssoftware

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!