Test

Dit is een popup

Winst Google lichter dan verwacht

Google heeft de financiële resultaten van het tweede kwartaal van 2010 bekendgemaakt. En die zijn dan wel 24 procent beter dan de cijfers van hetzelfde kwartaal van vorig jaar, toch blijven ze onder de verwachtingen van analisten.

Google heeft 5,1 miljard dollar binnengehaald in het tweede kwartaal, dat werd afgesloten op 30 juni. Vorig jaar haalde het bedrijf in dat kwartaal 4 miljard dollar op.

Het netto-inkomen voor het kwartaal was 1,84 miljard dollar – in 2009 bedroeg het 1,48 miljard dollar. Analisten evalueren de waarde van een bedrijf door bepaalde uitgaven zoals de kosten van aandelenopties niet in rekening te brengen. En volgens die standaard was het netto-inkomen van Google in het tweede kwartaal 2,08 miljard, in tegenstelling tot 1,71 miljard vorig jaar.

[related_article id=”158901″]

Winst per aandeel
Dat vertaalt zich naar een winst per aandeel van 6,45 dollar, terwijl de financiële gemeenschap had gehoopt op 6,52 dollar.

“In het tweede kwartaal van 2010 klikten meer mensen op advertenties dan in 2009, maar in vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar zien we een daling met 3 procent”, aldus Patrick Pichette, financieel directeur bij Google.

Advertentie-inkomsten uit Googles eigen sites brachten 23% meer op dan vorig jaar – net als de inkomsten die gehaald worden uit AdSense-advertenties op andere sites. Deze combinatie zorgt nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten van Google (zo’n 96 procent), maar er wordt dus ook steeds vaker geld verdiend uit niet-advertentiegerelateerde bronnen.

Google investeert volgens Pichette momenteel in vier sleutelgebieden: de hele zoekbusiness met de bijhorende advertenties, maar vooral mobiele toepassingen, Google Apps en displayadvertenties worden steeds belangrijker voor het internetbedrijf. Pichette: “Daar wordt het meeste groei opgetekend, en het is dan ook logisch dat in die ontwikkelingen het meeste geld wordt geïnvesteerd.”

Is YouTube al winstgevend?
Een mogelijke bron van inkomsten uit displayadvertenties is YouTube, een site die volgens topman Eric Schmidt in 2010 rendabel zou worden. Maar daarover wordt in alle talen gezwegen bij Google, wat doet vermoeden dat dat stadium nog niet bereikt is.

Wat Pichette wél wil zeggen, is dat Google 100 miljoen dollar heeft uitgegeven om YouTube met succes te verdedigen in de rechtszaak tegen Viacom. Hoewel de zaak nog steeds in beroep is, vertelt de Google-directeur aan onze collega’s van CNet dat “adverteerders YouTube steeds vaker beginnen te zien als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.”

Google heeft de financiële resultaten van het tweede kwartaal van 2010 bekendgemaakt. En die zijn dan wel 24 procent beter dan de cijfers van hetzelfde kwartaal van vorig jaar, toch blijven ze onder de verwachtingen van analisten.

Google heeft 5,1 miljard dollar binnengehaald in het tweede kwartaal, dat werd afgesloten op 30 juni. Vorig jaar haalde het bedrijf in dat kwartaal 4 miljard dollar op.

Het netto-inkomen voor het kwartaal was 1,84 miljard dollar – in 2009 bedroeg het 1,48 miljard dollar. Analisten evalueren de waarde van een bedrijf door bepaalde uitgaven zoals de kosten van aandelenopties niet in rekening te brengen. En volgens die standaard was het netto-inkomen van Google in het tweede kwartaal 2,08 miljard, in tegenstelling tot 1,71 miljard vorig jaar.

[related_article id=”158901″]

Winst per aandeel
Dat vertaalt zich naar een winst per aandeel van 6,45 dollar, terwijl de financiële gemeenschap had gehoopt op 6,52 dollar.

“In het tweede kwartaal van 2010 klikten meer mensen op advertenties dan in 2009, maar in vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar zien we een daling met 3 procent”, aldus Patrick Pichette, financieel directeur bij Google.

Advertentie-inkomsten uit Googles eigen sites brachten 23% meer op dan vorig jaar – net als de inkomsten die gehaald worden uit AdSense-advertenties op andere sites. Deze combinatie zorgt nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten van Google (zo’n 96 procent), maar er wordt dus ook steeds vaker geld verdiend uit niet-advertentiegerelateerde bronnen.

Google investeert volgens Pichette momenteel in vier sleutelgebieden: de hele zoekbusiness met de bijhorende advertenties, maar vooral mobiele toepassingen, Google Apps en displayadvertenties worden steeds belangrijker voor het internetbedrijf. Pichette: “Daar wordt het meeste groei opgetekend, en het is dan ook logisch dat in die ontwikkelingen het meeste geld wordt geïnvesteerd.”

Is YouTube al winstgevend?
Een mogelijke bron van inkomsten uit displayadvertenties is YouTube, een site die volgens topman Eric Schmidt in 2010 rendabel zou worden. Maar daarover wordt in alle talen gezwegen bij Google, wat doet vermoeden dat dat stadium nog niet bereikt is.

Wat Pichette wél wil zeggen, is dat Google 100 miljoen dollar heeft uitgegeven om YouTube met succes te verdedigen in de rechtszaak tegen Viacom. Hoewel de zaak nog steeds in beroep is, vertelt de Google-directeur aan onze collega’s van CNet dat “adverteerders YouTube steeds vaker beginnen te zien als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.”

adsenseadvertentiesbusinessfinancieelgoogleinkomstenkwartaalnieuwsyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!