Test

Dit is een popup

Nieuws

Niet minder ongelukken na gsm-verbod

Automobilisten verbieden om te bellen of sms’en heeft geen merkbaar effect op het aantal verkeersongevallen. In plaats daarvan moet de aandacht uitgaan naar afgeleide chauffeurs.

Dat is de conclusie van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute, een non-profitorganisatie die wordt gesubsidieerd door autoverzekeraars. De organisatie vergeleek het aantal auto-ongevallen in vier Amerikaanse staten waar een verbod op mobiel bellen in de wagen geldt.

De onderzoekers keken naar cijfers van voor en na het verbod, en vergeleken deze met gegevens uit omliggende staten waar geen gsm-verbod in de auto van kracht is.

Zo concludeert het instituut dat er geen verandering in het aantal aanrijdingen te zien is sinds instelling van het verbod. Evenmin is er een verschil merkbaar met staten die helemaal geen verbod hebben.

Afleiding
Het onderzoek stelt vast dat een telefoonverbod wel de verkoop van handenvrije kits stimuleert. Maar er is geen aanwijzing dat deze carkits het aantal ongevallen verminderen. Dit toont aan dat het probleem met ongevallen vooral bij afgeleide bestuurders ligt in plaats van het gebruik van een telefoon.

Een bijkomend gegeven is dat het gebruik van mobiele telefoons enorm is toegenomen in de VS de laatste jaren. Maar dat vertaalt zich niet in een stijging van het aantal ongevallen.

Het instituut wil niet beweren dat bellen in een auto veilig is. Wel pleit het voor nuttigere maatregelen dan een eenvoudig verbod op toestellen.

Automobilisten verbieden om te bellen of sms’en heeft geen merkbaar effect op het aantal verkeersongevallen. In plaats daarvan moet de aandacht uitgaan naar afgeleide chauffeurs.

Dat is de conclusie van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute, een non-profitorganisatie die wordt gesubsidieerd door autoverzekeraars. De organisatie vergeleek het aantal auto-ongevallen in vier Amerikaanse staten waar een verbod op mobiel bellen in de wagen geldt.

De onderzoekers keken naar cijfers van voor en na het verbod, en vergeleken deze met gegevens uit omliggende staten waar geen gsm-verbod in de auto van kracht is.

Zo concludeert het instituut dat er geen verandering in het aantal aanrijdingen te zien is sinds instelling van het verbod. Evenmin is er een verschil merkbaar met staten die helemaal geen verbod hebben.

Afleiding
Het onderzoek stelt vast dat een telefoonverbod wel de verkoop van handenvrije kits stimuleert. Maar er is geen aanwijzing dat deze carkits het aantal ongevallen verminderen. Dit toont aan dat het probleem met ongevallen vooral bij afgeleide bestuurders ligt in plaats van het gebruik van een telefoon.

Een bijkomend gegeven is dat het gebruik van mobiele telefoons enorm is toegenomen in de VS de laatste jaren. Maar dat vertaalt zich niet in een stijging van het aantal ongevallen.

Het instituut wil niet beweren dat bellen in een auto veilig is. Wel pleit het voor nuttigere maatregelen dan een eenvoudig verbod op toestellen.

bellenbeveiliginggsmmaatschappijnieuwsNot Connected Carongeval

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!