Internet Explorer start maar één keer op


Op mijn laptop met Vista Home kan ik Internet Explorer maar één keer probleemloos opstarten. Sluit ik de browser af, dan verschijnt hij daarna niet meer. Kunnen jullie mij helpen?
Op afstand is het moeilijk om de exacte oorzaak aan te wijzen, maar misschien helpt een van de volgende suggesties je uit de brand. Zo lijkt het ons niet uitgesloten dat een of andere invoegtoepassing de browser parten speelt.
Probeer Internet Explorer dus zonder enige add-on op te starten: ga naar Alle programma’s en kies Bureau-accessoires, Systeemwerkset, Internet Explorer (zonder invoegtoepassingen). Sluit de browser na een tijdje weer af en start hem dan weer op.
Lukt het nu wel, dan start je Internet Explorer vervolgens op de normale manier op, open je het menu Extra en kies je Invoegtoepassingen beheren. Van hieruit kun je één voor één mogelijke spelbrekers deactiveren via de knop Uitschakelen.
Iets drastischer is de browser met de fabrieksinstellingen te laten werken en alle toegevoegde add-ons te verwijderen: open het menu Extra, kies Internetopties en ga naar het tabblad Geavanceerd. Hier druk je dan op de knop Opnieuw instellen.
Het kan ook zijn dat Internet Explorer een tweede keer weigert op te starten omdat er nog een proces van de browser actief is. Dat kun je nagaan via het Taakbeheer (druk op Ctrl+Shift+Esc), waar je op het tabblad Processen alle instanties van iexplore.exe één voor één aanklikt en op de knop Proces beëindigen drukt.
Nog steeds niets? Schakel dan even je antimalwaretoepassingen uit: het is niet uitgesloten dat ook zulke tools een conflict met de browser opleveren. Surf tijdens die test wel alleen naar veilige sites.
Verder raden we je aan een kijkje te nemen in de logboeken van Windows (met het commando eventvwr.msc, bij Zoekopdracht starten), met name bij Toepassing en/of bij Logboeken toepassingen en services, Internet Explorer.
Mogelijk bots je hier op een foutmelding die in de richting van de dader wijst. Gewapend met de Bron en Gebeurtenis-ID van de bewuste melding vind je hier wellicht bruikbare feedback. Desnoods helpt een zoekmachine als Google je wel verder op weg.
Helpt dat allemaal niks, dan zit er weinig anders op dan Internet Explorer compleet te herinstalleren. De geïnstalleerde versie verwijderen doe je in Vista door het Configuratiescherm te openen en ‘Een programma verwijderen’ te kiezen.
Vervolgens klik je in het linkerpaneel op ‘Geïnstalleerde updates weergeven’, waarna je Windows Internet Explorer aanklikt en op Verwijderen drukt. Via www.microsoft.com/windows/internet-explorer kun je de browser dan opnieuw installeren.
Op mijn laptop met Vista Home kan ik Internet Explorer maar één keer probleemloos opstarten. Sluit ik de browser af, dan verschijnt hij daarna niet meer. Kunnen jullie mij helpen?
Op afstand is het moeilijk om de exacte oorzaak aan te wijzen, maar misschien helpt een van de volgende suggesties je uit de brand. Zo lijkt het ons niet uitgesloten dat een of andere invoegtoepassing de browser parten speelt.
Probeer Internet Explorer dus zonder enige add-on op te starten: ga naar Alle programma’s en kies Bureau-accessoires, Systeemwerkset, Internet Explorer (zonder invoegtoepassingen). Sluit de browser na een tijdje weer af en start hem dan weer op.
Lukt het nu wel, dan start je Internet Explorer vervolgens op de normale manier op, open je het menu Extra en kies je Invoegtoepassingen beheren. Van hieruit kun je één voor één mogelijke spelbrekers deactiveren via de knop Uitschakelen.
Iets drastischer is de browser met de fabrieksinstellingen te laten werken en alle toegevoegde add-ons te verwijderen: open het menu Extra, kies Internetopties en ga naar het tabblad Geavanceerd. Hier druk je dan op de knop Opnieuw instellen.
Het kan ook zijn dat Internet Explorer een tweede keer weigert op te starten omdat er nog een proces van de browser actief is. Dat kun je nagaan via het Taakbeheer (druk op Ctrl+Shift+Esc), waar je op het tabblad Processen alle instanties van iexplore.exe één voor één aanklikt en op de knop Proces beëindigen drukt.
Nog steeds niets? Schakel dan even je antimalwaretoepassingen uit: het is niet uitgesloten dat ook zulke tools een conflict met de browser opleveren. Surf tijdens die test wel alleen naar veilige sites.
Verder raden we je aan een kijkje te nemen in de logboeken van Windows (met het commando eventvwr.msc, bij Zoekopdracht starten), met name bij Toepassing en/of bij Logboeken toepassingen en services, Internet Explorer.
Mogelijk bots je hier op een foutmelding die in de richting van de dader wijst. Gewapend met de Bron en Gebeurtenis-ID van de bewuste melding vind je hier wellicht bruikbare feedback. Desnoods helpt een zoekmachine als Google je wel verder op weg.
Helpt dat allemaal niks, dan zit er weinig anders op dan Internet Explorer compleet te herinstalleren. De geïnstalleerde versie verwijderen doe je in Vista door het Configuratiescherm te openen en ‘Een programma verwijderen’ te kiezen.
Vervolgens klik je in het linkerpaneel op ‘Geïnstalleerde updates weergeven’, waarna je Windows Internet Explorer aanklikt en op Verwijderen drukt. Via www.microsoft.com/windows/internet-explorer kun je de browser dan opnieuw installeren.